PRO Amsterdam en D66 hebben vandaag het coalitieakkoord voor de komende vier jaar gepresenteerd. Opvallend: er wordt fors gesneden in het ambtenarenapparaat, het erotisch centrum in Zuid is van de baan, en de onroerendezaakbelasting (OZB) voor huiseigenaren gaat niet verder omhoog. Hoe worden deze en de andere plannen in de stad ontvangen? In dit liveblog houdt AT5 je op de hoogte van de reacties op het coalitieakkoord.
Ondernemersvereniging ORAM is overwegend positief over het akkoord, onder meer over de aandacht voor de economische toekomst van de stad, de steun voor het Havenbedrijf Amsterdam en dat er ‘voldoende ruimte is voor bedrijven’. ” Een economisch sterke en veerkrachtige stad heeft immers niet alleen woningen nodig, maar ook ruimte om te ondernemen, te produceren en te innoveren. Het is nu van belang dat het college de daad bij het woord voegt.”
Maar niet over alle punten is ORAM positief. Zo ziet de vereniging een risico dat de stad ’te veel naar binnen gaat kijken’. “Het stoppen met stadspromotie lijkt vooral gericht op het beperken van toerisme, maar in samenhang met andere keuzes in het akkoord – zoals de toekomst van de cruiseterminal, de beperkte groeiruimte voor Schiphol en een selectieve benadering van internationale bedrijvigheid – ontstaat het beeld van een stad die minder nadrukkelijk de verbinding met de buitenwereld zoekt.”
“Amsterdam is groot geworden als open handelsstad, internationale havenstad en ontmoetingsplaats voor talent, bedrijven en ideeën. Juist die open blik heeft de stad gemaakt tot wat zij vandaag is.”
De Partij voor de Dieren leest een coalitieakkoord ‘vol algemeenheden’, schrijft fractievoorzitter Anke Bakker. “Maar PRO en D66 durven niet de noodzakelijke keuzes te maken om de stad diervriendelijk, groen en klimaatbestendig te maken.”
Volgens de partij wordt ‘bij lange na niet genoeg geïnvesteerd in groen en klimaatadaptatie om de veiligheid en gezondheid van mens en dier te waarborgen’. “We maken ons grote zorgen over wat er overblijft van het dierenwelzijnsbeleid en over de forse bezuinigingen waarvan de consequenties onduidelijk zijn, zoals die op thuiszorg en de opvang van mensen met psychische problematiek. Deze coalitie kan een stevige oppositie van ons verwachten.”
CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar is enerzijds positief over de plannen, maar vindt ook dat die op meerdere vlakken tekortschieten.
Als vooruitgang noemt hij dat de gemeente ‘kleiner en slagvaardiger’ wordt. Ook is het CDA blij met de vacaturestop, “waar wij vorig jaar al voor pleitten”, het niet verhogen van de OZB en afvalstoffenheffing, en dat het erotisch centrum van de baan is.
Tegelijkertijd vindt het CDA dat het nieuwe stadsbestuur ‘onvoldoende échte keuze maakt’. “Hoewel de ambtelijke organisatie kleiner wordt, stijgen de lasten voor autogebruikers en bezoekers”, schrijft Havelaar. “Parkeren wordt duurder, terwijl we dagelijks klachten uit bijvoorbeeld Noord krijgen, omdat bewoners zich een hoedje schrikken van parkeerkosten.”
Overlast door toerisme
Ook op het stijgen van de toeristenbelasting is het CDA kritisch. “Het is onzeker of dit extra geld gaat opleveren.” Havelaar vervolgt: “Het stadsbestuur wil wél het geld van de toerist, maar doet onvoldoende tegen de overlast door toerisme. ” Zo noemt hij het teleurstellend dat boa’s in het centrum hun wapenstok moeten inleveren en dat het I-criterium (coffeeshopverbod buitenlandse toeristen) er niet komt.
Verder had het de onderhandelaars volgens Havelaar ‘gesierd’ als er minder wethouders waren aangesteld. “Helaas heeft men in plaats daarvan gekozen voor minder stadsdeelbestuurders, terwijl zij juist zo dichtbij de Amsterdammers staan.”
VVD-fractievoorzitter Daan Wijnants ziet in het coalitieakkoord enkele stappen in de goede richting voor een ‘betaalbaar, schoon en veilig’ Amsterdam. Tegelijkertijd blijft ‘de handrem’ er volgens hem op.
“Er wordt bezuinigd, maar gezinnen met een auto mogen weer betalen. Er wordt gesneden in het aantal ambtenaren, maar de schuld blijft groeien. Er komt iets meer geld voor een schone stad, maar een stevige aanpak tegen zwerfafval ontbreekt.”
De VVD is tevreden dat er een streep gaat door het erotisch centrum, waar de partij fel tegen was. Maar de komende jaren blijven ‘scherpe keuzes nodig’. “De VVD zal zich hard inzetten voor een Amsterdam dat er weer kan zijn voor álle Amsterdammers.”
