Op zoek naar mooie vondsten met kringloper Harold Kreuk: “Ik wil geen nieuwe spullen meer kopen”

Van 1 tot en met 7 juni is het de Week Zonder Afval. Het thema van dit jaar is ‘Koning van de Kringloop’. En als er iemand is die de titel eer aan doet, dan is het Harold Kreuk wel. In Amsterdam Informeert vertelt hij vanuit een kringloopwinkel waarom dit zijn passie is.

De Week Zonder Afval staat in het teken van hergebruiken en minder afval weggooien. Daarom worden door heel de stad verschillende initiatieven georganiseerd om dit thema onder de aandacht te brengen. 

We spreken kringloper Harold Kreuk: “Ik wil geen nieuwe spullen meer kopen. Dus ik geef altijd het voorbeeld, dat het nu een hele mooie zomerdag is en dat een mooie Italiaanse linnen broek in het beige nu mooi zou staan. Maar ik koop dat niet nieuw, dus dan moet ik eigenlijk nu de hele stad door opzoek in alle kringloopwinkels om te kijken of dat beschikbaar is.”

Maar het gaat niet alleen om kleding, ook om boeken en meubels. “Ik ben weg uit het vaste consumeer-patroon, dus ik ben eigenlijk afhankelijk van kringloop.”

Duurzamer

Niet alleen Harold is fan van de kringloop, andere winkelbezoekers vertellen: “We proberen bijna alles tweedehands of vintage te kopen, dat is ons doel. We verhuizen nu naar een nieuw appartement hier om de hoek. We proberen minder Ikea meubels te kopen, maar spullen die duurzamer zijn.” 

Harolds laatste tip: “Ga veel, ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen wanneer ze een kringloopwinkel inlopen, dat je misschien hoopt dat je een hele mooie Burberry jas vindt. Het gaat gebeuren, maar het is niet altijd meteen raak. Dus ga vooral veel.”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven